Протягом останніх років в Україні склалась негативна ситуація в стані здоров’я дітей, що пов’язано з впливом на них різних чинників біологічного, соціально-економічного, екологічного, медико-організаційного характеру.
Як свідчать статистичні матеріали Міністерства охорони здоров’я спостерігається тенденція до зростання загальної захворюваності дітей, збільшення поширеності хронічних захворювань та рівень дитячої інвалідності. Особливої уваги в цьому плані потребують діти дошкільного і шкільного віку.
Наукові дослідження інституту педіатрії, акушерства і гінекології АМН з приводу стану здоров’я цих контингентів дітей показали, що при обстеженні дітей семи дошкільних закладів м. Києва, які готувались до школи, лише 22,7% з них були віднесені до групи здорових, а у 51,7% дітей мали різні хронічні захворювання.
Перші місця серед виявленої патології за нашими даними займають хвороби органів дихання (носоглотки), органів травлення, порушення кістково-м’язової системи, нервової та ендокринної систем. Відмічено, також, зростання рівня хвороб органів зору та відхилень з боку серця і судин.
Протягом навчального року відсоток здорових дітей зменшився з 27,2% до 18,8%, а кількість дітей з хронічною патологією зріс з 36,1% до 53,6%. Проведені наукові дослідження з приводу оцінки стану здоров’я дітей, спонукав нас розробити нові підходи до оздоровлення їх в умовах навчальних закладів.
Обговоривши проблеми збереження здоров’я дітей з директорами базових шкіл і батьківськими комітетами було прийнято рішення про організацію профілактичних і оздоровчих заходів для дітей в умовах навчального закладу.
Важливим заходом було створення оздоровчого кабінету в базових школах (№34 і №70 м.Києва). Створення і організація функціонування оздоровчого кабінету в базових школах №34 і №70 м. Києва проводилась під керівництвом завідувача кафедрою фізіотерапії і реабілітації Національної медичної академії післядипломної освіти доктора медичних наук, професора Самосюка І.З. і керівника науково-методичного центру «Медінтех», кандидата технічних наук Чухраєва М.В., які мають великий досвід в цій справі.
Загальна характеристика аромаоздоровчих процедур й обґрунтування їхнього використання в умовах дитячих закладів.
На сьогодні не лише в медичній сфері, але й у побуті зросло розуміння того, що від лікування й профілактики хімічними лікарськими засобами необхідно переходити до ефективних і нетоксичних природних засобів, користь яких перевірена тисячоліттями. Особливу цінність серед таких засобів мають ефірні масла, які використовуються для аромапрофілактики й аромотерапії перед та й у період спалаху сезонних вірусних інфекцій, респіраторних захворювань, а також для оздоровлення дітей. Вказані біологічно-активні речовини підвищують імунітет та резистентність до інфекцій, володіють потужною антимікробною і противірусною дією.
Найчастіше використовують ефірні масла лаванди, м’яти перцевої, піхти та евкаліпта не більше 3 -5 крапель на процедуру в кімнаті 20–25 м2.
Однак потрібно враховувати, що ефірні масла й інші біологічно активні речовини тих самих рослин виявляють не завжди однакову дію на організм. Зокрема, можливі випадки алергії в дітей до літучих речовин або посилення алергії іншого ґенезу – побутової, харчової, пилкової, сезонної, медикаментозної. Тому доцільно здійснювати постійний контроль за сприйняттям процедур (особливо перших 2-3) кожною дитиною із проведенням до й після процедури вимірів частоти дихання, сердечних скорочень та артеріального тиску.
Основні показання для використання аромаоздоровчих процедур:
• загальнооздоровчий вплив;
• профілактика й лікування захворювань верхніх дихальних шляхів (різні форми тонзилітів);
• патологія нервової системи (функціональні розлади центральної нервової системи, неврози у формі неврастенії, невротичних станів, логоневрози й ін.);
• захворювання серцево-судинної системи (вегето-судинна дистонія, гіпотонія);
• захворювання органів системи травлення (функціональні розлади).
Застосування синглетно-кисневої терапії в умовах навчальних закладів.
Синглетно-кисневий метод терапії був запропонований у 1996 році шведським вченим Ентоні Ваном як альтернативна методика антиоксидантного захисту. Активація кисню відбувається за рахунок впливу ультрафіолетового опромінення. Активований кисень живе короткий час і потім переходить у свій звичайний стан. Процес синглетно-триплетного переходу супроводжується випромінюванням ультрафіолетових хвиль, які активізують ланку біохімічних та біофізичних процесів, спрямованих на нормалізацію обмінно-окислювальних реакцій організму. За роки застосування метод відмінно зарекомендував себе в різних клініках Європи, Америки і СНД.
Синглетний кисень, який ми застосовували для оздоровлення дітей, отримувався за допомогою апарату «МІТ-С» для приготування синглетно-кисневої суміші з використанням генераторів ультрафіолетового та квазілазерного випромінювання та подвійної магнітної обробки.
Синглетно-киснева суміш представляє з себе туман, куди входить крім синглетного кисню (1О2), пари води, оксид азоту (NO) і повітря. Нами застосовувалась методика структурування води для приготування синглетно-кисневих пінок. Використання розчинів відбувалось одразу ж після їх приготування.
Використання методу доцільно при:
• Проведенні загальнозміцнюючих і оздоровчих заходів для дітей;
• Патології органів дихання без декомпенсації і у період поза загостренням;
• Захворюваннях органів системи травлення;
• Перевтомі і нервово-астенічних станах дитини;
• Захворюваннях опорно-рухового апарату (сколіози, остеохондрози);
• Захворюваннях органів внутрішньої секреції.
Про ефективність використання синглетно-кисневої терапії свідчать наукові дослідження, проведені інститутом педіатрії, акушерства і гінекології по оздоровленню дітей з наявністю хронічних захворювань верхніх дихальних шляхів в базових школах.
Призначення дітям синглетно-кисневих коктейлів протягом 10 днів дало можливість значно зменшити кількість патогенної мікрофлори в носоглотці, підвищити рівень нормальної мікрофлори та знизити активність запального процесу.
В результаті застосування методу спостерігалось загальне покращення стану здоров’я дітей, зниження гострої захворюваності, нормалізація бактеріальної мікрофлори у дітей з хронічними тонзилітами, «відновлення» мікробіоценозу носоглотки, покращення успішності, пониження рівня невротичних та депресивних станів.
Так, кількість патогенних стафілококів у носоглотці знизилась з 53,1% до 3,1%, стрептококів з 21,9% до 0%. При цьому відмічено достовірне підвищення кількості лактобактерій. (Матеріали опубліковані в журналі «Перинатологія і педіатрія».- 2007.- №7).
СКТ має стати одним із базових методів оздоровлення дітей в організованих колективах. Синглетно-кисневі суміші являють собою збагачені синглетним киснем інгаляції, коктейлі приготовані на основі столової бутильованої і мінеральної води, фіточаїв, соків, рослинних сиропів.
Протипоказання для застосування методу: Не виявлено.
Застосування магніто-лазерної та ультразвукової (МЛУЗТ) терапії в умовах навчальніх закладів.
Застосування МЛУЗТ при патології органів шлунково-кишкового тракту, системи дихання та опорно-рухового апарату обумовлено впливом комбінованих фізичних факторів на основні ланки патогенетичного процесу та стимуляцією саногенних механізмів. При цьому МЛУЗТ виявляє: протизапальну, мембраностабілізуючу, антиоксидантну (при адекватній дозі) та обезболюючу дію, стимулює репаративні процеси в слизовій оболонці шлунково-кишкового тракту та дихальної системи.
Найбільш ефективно застосування МЛУЗТ при хронічному гастриті, хронічних захворюваннях печінки, жовчного міхура, підшлункової залози, хронічному тонзиліті, гаймориті та риніті, шийному остеохондрозі та сколіозах.
Методика ультразвукового впливу відома фізіотерапевтам, але важливо використовувати cаме низькочастотний ультразвук (апарат МІТ-11), який здатен проникати в біологічні тканини на глибину до 12 сантиметрів.
Спільний вплив ультразвукової та магнітолазерної терапії може бути реалізовано в апараті МІТ-11 її також ефективно комбінувати з лазерною рефлексотерапією. Вже після 1-2 сеансів МЛУЗТ спостерігається зменшення запальних реакцій, больової симптоматики, покращення мікроциркуляції та прискорення регенеративних процесів.
Висновки.
Проведені наукові дослідження в рамках міжвідомчої комплексної програми «Здоров’я нації» виявили значні проблеми в стані здоров’я дітей, які навчаються в загальноосвітніх закладах – звертає на себе увагу збільшення кількості дітей з відхиленнями в стані здоров’я протягом навчальних років, зниження показників функціональних можливостей організму дітей та психоемоційного стану.
Ця ситуація пов’язана зі значним впливом шкільного навантаження, відсутність уваги до організації фізичного виховання, недотримання режиму праці і відпочинку дітьми та недостатньою організацією медичної допомоги дітям в освітніх закладах.
Запропоновані методичні рекомендації, які розроблені на основі досвіду базових шкіл, пропонуються нові підходи до покращення організації медичної допомоги школярам загальноосвітніх закладів.
Впровадження запропонованих заходів по збереженню здоров’я дітей в школах, в яких проводилась їх апробація, дало можливість зменшити захворюваність школярів. Так, аналізуючи пропуски уроків учнів школи №34 м. Києва, встановлено, якщо в 2006-2007 навчальному році пропуски уроків з причин захворювань становили: в молодших класах 1609 днів, в середніх клас – 1328 днів, в старших класах – 1695 днів на 100 дітей.
Після проведеного оздоровлення в 2008-2009 навчальному році ці показники знизились серед дітей молодших класів на 25,3%, серед учнів середніх класів – на 20,3%, а серед дітей старших класів – на 34,4%. Це свідчить про ефективність впроваджених заходів і про доцільність їх використання в загальноосвітніх закладах.
Більш детальну інформацію про організацію та впровадження профілактичних і оздоровчих заходів для дітей в умовах навчальних закладів ви знайдете у методичних рекомендаціях за цим посиланням.